Elmotorer står för en stor del av den elektricitet som används i samhället. Tittar vi på Sverige så står elmotorer för ca 65 procent av elanvändningen inom industrin. I landet totalt står de för 40 procent.
För att minska denna elanvändning finns lagkrav kring tillåten verkningsgrad för elmotorer som tillverkas inom EU eller som importeras till EU.
Det är trefas, enhastighets-asynkronmotorer som omfattas av kraven idag. Asynkronmotorer är den vanligast förekommande motortypen och står för 90 procent av elanvändningen hos alla elmotorer i effektområdet 0,75 – 375 kW.
Enligt den lagstadgade standarden har energieffektiviseringsklasserna beteckningarna IE1, IE2, IE3 och IE4, där IE4 har högst verkningsgrad.
En revidering av standarden beslutades av ekodesignkommittén under 2019. Revideringen publicerades den 1 oktober 2019. I stora drag gäller följande:
Från 1 Juli 2021
Från 1 juli 2023
Från 1 Juli 2021
Vid undantagen där en IE2-motor skall användas för frekvensomriktardrift så måste motorn vara försedd med nedan typ av klisterlapp som tydligt visar detta.
Reglerna gäller ej fartyg eller andra transportmedel som fraktar gods eller personer eftersom det skall vara speciellt framtagna motorer för detta ändamålet (ex. används samma mobila transportband på fartyg som på land så innefattas detta).
Det gäller inte heller vid reparation av motorer som tidigare satts på marknaden eller tagits i bruk, förutom om reparationen är så omfattande att den innebär att produkten i praktiken blir ny.
Skall motorn exporteras vidare för användning utanför Europa så gäller inte kraven heller.
Vissa andra regler finns även för vattenkylda motorer.
1998 införde EU och den europeiska motortillverkarorganisationen CEMEP ett klassificerings- och märkningssystem för lågspända växelströmsmotorer indelade i olika verkningsgradsklasser. Denna frivilliga klassificering sorterade in motorerna i effektivitetsklasserna EFF1, EFF2 och EFF3 där klass EFF1 hade högst verkningsgrad.
2008 införde IEC (International Electrotechnical Commission) den globala standarden EN 60034-30:2008 för klassificering av trefasiga asynkronmotorer. Enligt den nya lagstadgade standarden har energieffektiviseringsklasserna nu beteckningarna IE1, IE2 och IE3, där IE3 har högst verkningsgrad. Standarden ersatte det tidigare systemet.
2014 kompletterades IEC-standarden med en ny standard EN 60034-30-1:2014.
Efterhand som elmotorerna vidareutvecklas skärps kraven.
BEVI Kunskapsbank är en samling av information inom våra expertområden t.ex. elektriska drivsystem och kraftgenerering.
BEVI AB (huvudkontor)
Bevivägen 1
384 30, Blomstermåla
Org.nr. | 556195-8314
Tel | 0499-271 00
Mail | info@bevi.se
BEVI AB (regionkontor)
Kontaktvägen 8
SE-901 33, Umeå
Org.nr. | 556195-8314
Tel | 090-70 44 30
Mail |
bevinord@bevi.se
© BEVI AB | Juridisk information | Integritetspolicy webbplats och cookies | Webbkarta