Borsthållaren uppfyller en viktig funktion för ett komplett och bra släpringssystem.
Därför är det viktigt att avsätta tid för att identifiera fjädersystem, fjädertryck och placering av borsthållare. Avsikten är att uppnå optimal kombination vad gäller friktion och spänningsfall, eftersom de påverkar systemets stabilitet, främst genom värmeförluster.
Val av fjädersystem är oftast relaterat till kolborstens dimension. Det är viktigt att vara medveten om att fjädertrycket varierar beroende på fjäderns egenskaper och rörelser upp till ±10%.
Det är också mycket viktigt att kolborstens egenvikt beaktas. När många borstar placeras på samma fas är det viktigt att de har samma vinkel mot släpringens kontaktyta. Detta för att undvika olika tryck och eventuella obalanser i strömfördelningen mellan borstarna.
Det finns många olika teorier gällande bästa fjädertryck. Det som är viktigt är att säkerställa att trycket är tillräckligt för funktion och applikation, där hänsyn tas till vibrationer, friktion och spänningsfall. Fjädertryck varierar oftast från cirka 175-250 cN. För tåglokomotiv och applikationer där vibrationer finns med hög amplitud kan betydligt högre tryck användas.
BEVI Kunskapsbank är en samling av information inom våra expertområden t.ex. elektriska drivsystem och kraftgenerering.
BEVI AB (huvudkontor)
Bevivägen 1
384 30, Blomstermåla
Org.nr. | 556195-8314
Tel | 0499-271 00
Mail | info@bevi.se
BEVI AB (regionkontor)
Kontaktvägen 8
SE-901 33, Umeå
Org.nr. | 556195-8314
Tel | 090-70 44 30
Mail |
bevinord@bevi.se
© BEVI AB | Juridisk information | Integritetspolicy webbplats och cookies | Webbkarta